Markedsføring med Lokal SEO

Hvad er lokal SEO?

SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization eller søgemaskineoptimering som det hedder på dansk, så lokal SEO handler om hvordan din virksomhed er optimeret på nettet så lokale kunder kan finde frem til dig, dette gælder både selve hjemmesiden, Google my business, samt diverse sider, så som ”De gule sider” og ”Krak”. En hjemmeside gør at man kan gøre hele online verdenen opmærksom på en selv, men hvis størstedelen af ens kunder befinder sig i lokalt området er det væsentligt at optimere for lokale søgninger! Der skal optimeres for bynavn og adresseoplysninger, kort sagt, så skal der optimeres så der ikke er nogen tvivl om hvor din butik eller dit kontor befinder sig, eller i hvilket område du arbejder i, hvis du eventuelt køre ude som montør.

Lokal SEO er en effektiv markedsføringsstrategi for virksomheder der lever af kunder fra nær området, det kan dog desværre godt være lidt overset, men man skal absolut ikke tage fejl af den form at markedsføre på. Når man markedsføre på den måde, altså digitalt, når man måske ikke altid ud til lige så mange som i en radio reklame, men dem man når ud til er meget mere målrettede, så konverteringerne er langt bedre. Der er kunder der søger efter dine produkter og tjenester hver dag, på grund af dette skal din hjemmeside optimeres for de lokale søgninger i søgemaskinerne. Når der er en som søger efter en bestemt ting, er det ofte fordi de står med et problem de mangler en løsning til. Din virksomhed skal ikke kun være afhængige af betalt reklame og kampagner i form af adWords eller radio reklamer. Ikke alene er det dyrt, men det kan også tiltrække den forkerte type kunder til din virksomhed. 

Endnu en fordel er at man kan spore det meste aktivitet med online markedsføring, så som:

  • Trafik på hjemmesiden og hvor det kommer fra
  • Kliks, kunne være på ”Kontakt” knap eller Links 
  • Hvor mange der har set dine annoncer
  • Hvor mange har købt et produkt eller kontaktet dig efter de har set en af dine annoncer 
  • Man har desuden mulighed for ”retargeting”, hvilket er rigtig smart! Skal jeg nok prøve at dække i et blog indlæg senere!

Alt dette kan du ikke med traditionel markedsføring. Du har ingen kontrol over hvordan det distribueres eller hvem dine annoncer og budskaber rammer. Det betyder også, at du ikke kan måle på om traditionel markedsføring er pengene værd. Hvis du ikke ved hvilke markedsføringskanaler som performer godt, så har du ikke mulighed for at optimere og beregne dit markedsføringsbudget. Det vil sige du derved kan se ret nøjagtigt, hvad du får ud af de markedsføringskroner du investerer, når det er digitalt.

Hvad består Lokal SEO servicen af?

  • Søgeords research
  • Google My Business Listing
  • Opsætning af Google Analytics & Google Search console
  • Directories listing – De gule sider, Krak, Apple maps osv. 
  • Hjemmeside optimering (Laves i WordPress)
  • Fremstilling af indhold til hjemmeside – Henblik på lokale søgetermer
  • Indholds deling (Web 2.0) – Opsætning af sociale medier og deling igennem dem
  • Pressemeddelelser
  • Backlink kampagne

Hvad er Google My Business?

Når det kom til lokal SEO var det essentielt at søgemaskinerne var med på hvor virksomheden holder til, det er her Google My Business kommer ind i billedet. Google My Business er en gratis tjeneste igennem Google, hvor man opretter ens virksomhed under en kategori som man passer ind under, dette giver virksomhedsejere mulighed for at verificere og indsende grundlæggende oplysninger om deres forretning til Google. Ejere kan også engagere sig med eksisterende og potentielle kunder på tværs af Googles platform. Kunderne kan anmelde virksomheden ved at give stjerner, de kan skrive kommentarer og tilføje billeder, hvilket også vil hjælpe på ens troværdighed og ranking i Googles øjne, så spørg endelig en kunde om en anmeldelse af virksomheden. 

78% af søgninger efter lokale virksomheder, foretaget fra mobiltelefoner, resultere i et køb. Derfor er det vigtigt at blive set!

Når man søger i ”Google search” eller på ”Google Maps” vil ens virksomhed så kunne vises, eller tilsvarende virksomheder, hvis det bare er en kategori og ikke et direkte firma navn man har søgt efter. Det kunne være søgeordet ”Mekaniker i Skive” hvor de mest relevante omkring Skive vises. Hvis man bare søger ”nær mig” eller uden en lokalitet, så vises det der er nærmest og mest relevant i forhold til der hvor man befinder sig, når man laver selve søgningen. Her vises et billede af søgeresultatet. De tre første der vises er resultater fra ”Maps”, og der kan man kun vises hvis man er oprettet på Google My Business. 

 

Lokal SEO - Skive 7800

 
Hvordan optimere man for lokal SEO?

I sig selv er der ikke så mange ben i at oprette en konto på Google My Business, men der er lidt flere faktorer at tage hensyn til hvis man vil dominere det lokale område med ens søgninger, så det ikke er alle konkurenterne der løber med kunderne. Her på service siden vil jeg holde det simpelt, så det giver en fornemmelse af hvad det er det går ud på, og så senere få lavet nogle mere dybdegående blogindlæg til det mere tekniske, så dem der syntes det kunne være sjovt at lære mere om optimering for lokale søgninger, også kan få noget ud af det. 

De fleste af processerne fra “Organisk SEO“, som bruges meget til nationale firmaer, bliver også brugt lokalt, dog ikke i samme omfang da der ofte er noget større konkurrence blandt de nationale virksomheder og de kræver generelt mere arbejde. Når man optimere ens indhold på hjemmesiden til lokale søgninger, skal man skrive indhold optimeret med søgetermer som lokale bynavne, områder, tilføje Google maps lokationer, få backlinks fra andre lokale virksomheder, blive linket til i folkebladet og selv linke til andre lokale ting. 

En af de helt store ranking faktorer for lokal SEO er “citation building”, som er ensheden af “NAP” og hvor mange steder det går igen på nettet. Din NAP er dybest set dit digitale fingeraftryk, der bliver kædet sammen med ens hjemmeside. Jo flere gange Google ser dit fingeraftryk på velrenommerede hjemmesider, jo mere sikker er Google, at den viser et velrenommeret virksomhed i sine søgeresultater.

NAP er en forkortelse af:

  • Name 
  • Address 
  • Phone Number 

Så man bør oprette ens firma på en masse forskellige “forslags sider” som kaldes directories når man snakker SEO, så som:

  • Google My Business
  • Facebook
  • Krak
  • De gule sider
  • Apple Maps
  • Yelp
  • YellowPages.dk

 Derfor er det vigtigt, at hvis man skifter navn, adresse eller får et nyt telefonnummer, at man får det opdateret, så det er ens alle de steder det florere på nettet, ellers går det ud over Googles tillid til en.