Markedsføring med Organisk SEO

SEO servicen hos SD Marketing består primært af:

  • Søgeords research
  • Google My Business Listing
  • Opsætning af Google Analytics & Google Search console
  • Directories listing – De gule sider, Krak, Apple maps osv. 
  • Hjemmeside optimering (Laves i WordPress)
  • Fremstilling af indhold til hjemmeside –  Artikler opbygget på de valgte søgetermer
  • Billeder tages til indhold
  • Videoer fremstilles
  • YouTube marketing
  • Indholds deling (Web 2.0) – Opsætning af sociale medier og deling igennem dem
  • Pressemeddelelser
  • Backlink kampagner

SEO starter med søgeords research

Når der bliver indtastet et søgeord i Google så er det oftest angående et problem, som der søges en løsning på.

Når du opbygger dit indhold omkring bestemte søgeord, så ved Google hvad dit indhold handler om og det er din eneste chance for at dukke op for det bestemte søgeord på resultatsiden. Måde du får gratis trafik til din hjemmeside, er groft sagt bare ved at lave godt indhold, bygget op omkring de søgeord du gerne vil findes på. Søgeordene skal dog have relevans, så det er potentielle gode kunder man får trafik fra og ikke nogen som bare hopper af siden da de ikke fandt hvad de søgte. Kort sagt, hvis du ranker højt for nogle søgeord, men ikke opfylder behovene hos folk, der søger efter dem, så spilder du din tid, fordi folk ikke finder hvad de søgte efter. Det handler ikke om søgeordene; Det handler om de mennesker, der søger efter dem. Det er derfor vigtig man tænker på at være en hjælp for dem der søger, ellers bliver ens indhold ikke læst, ej heller delt.

 

SEO bør laves med long-tail søgeord!

Først, hvad er et “Long-tail søgeord”? Mange vil sige at det er et søgeterm der består af minimum 3 sammensatte ord, men ifølge ahrefs er det ikke tilfældet. De beskriver det således at det vitterligt bare er to elementer som gør det til et long-tail søgeord og det er søgevolumen samt specificitet.

Search demand curve
Korte søgetermer = høje omkostninger og meget konkurrence. Længere og mere specifikke søgetermer = lavere omkostninger og højere sandsynlighed for konverteringer!

De mener faktisk søgevolumen og specificitet går hånd i hånd! Det giver også bedst mening sådan, da jo mere specifik man er i ens søgeterm, jo mindre volumen vil der jo helt klart være på søgeresultatet. Da long-tail søgeord plejer at være meget specifikke er de rigtig gode til konverteringer, da man får en meget lille andel af søgninger, men de er sporet meget tæt ind på hvad folk søger efter. Tillad mig at give et eksempel:

  • Søger man ordet “Maler” med omkring 40’500 søgninger i måneden ifølge Google (25 kr pr klik hvis man betaler for annoncer), er det et meget bredt søgeområde, da søgeordet er kort (kun ét ord!) og dem der søger kan lede efter mange forskellige ting omkring “Maler” og er ikke specifikke i hvilken type maler eller hvilket geografiske område det drejer sig om. Hvis man derimod optimere sig mod det søgeterm “bedste maler Frederiksberg” er der “kun” omkring 200 søgninger i måneden, men der vil være lang bedre chance for at omdanne disse leads til salg. Bare 5% af de 200 leads ville være 10 nye kunder i måneden til en malermester, hvilket jo ikke er dårligt, langt fra endda!
 
 
Long-tail-søgeord-SEO

 

Organisk SEO – On-page optimering

Denne proces går ud på at man optimere indholdet på ens hjemmeside, så søgemaskinen ved hvad indholdet handler om. Det bliver ofte kaldt “on-page optimization” eller “on-page SEO”, men kan også gå under navnet “on site optimization”. Der er mange teorier om hvordan man laver SEO og bør gøre det. Søgemaskineoptimering er i en konstant udvikling og Googles algoritme bliver af og til opdateret. Google holder ofte deres oplysninger tæt ind til kroppen, hvilket gør at folk tester forskellige ting af og udvikler mange teorier om hvad der bliver vægtet højt i deres måde at sortere hjemmesider på, på resultatsiden. 

 

Organisk SEO – On-page faktorer

Ifølge Moz.com er dette, de on-page faktorer, en optimal optimeret hjemmesiden er optimeret efter:

  • Indholdets emne skal være hyper relevant og specifik
  • Emnet skal indgå i Title Tag
  • Emnet skal indgå i URL
  • Emnet skal indgå i billeders ALT tekst
  • Indholdet der udgives om et givet emne skal være unikt
  • Link tilbage til emnets kategoriside
  • Link tilbage til emnets underkategori side (hvis den er reletant)
  • Link tilbage til forsiden (udføres oftest i form af et billede-link eller firmaets logo, som oftest er placeret øverst i venstre hjørne)

Lokal Optimering

Jeg har skrevet en anden side som omhandler lokal SEO, den vil jeg selvfølgelig også lige linke til hvor du kan lære om Lokal SEO, der står lidt mere, men her vil jeg give en kort beskrivelse af hvad denne proces går ud på!

Denne del bruges og fokuseres der rigtig meget på hvis størstedelen af ens kunder er lokale kunder, men bruges også for større virksomheder, både nationale og internationale. I korte træk skal man gøre søgemaskinen opmærksom på hvor man geografisk holder til og oplyse ens Navn, adresse og telefonnummer (Phone), hvilket der kaldes NAP inden for SEO. NAP oplysningerne skal være 100% ens og gå igen så mange steder som muligt på anerkendte directories, såsom Yelp, Krak og de gule sider.

For at blive fundet lokalt er det alfa og omega at få oprettet en Google My Business. Det er den del, der skal fokuseres på at få optimeret, så man kan komme til at dominere de lokale søgninger! Ja – Det er det fundamentale i lokale søgninger.

Organisk SEO – Off-page optimering

Sidste del af processen er off-page optimering, som sjovt nok er det som ikke sker på siden, men uden for hjemmesiden. Jeg vil hellere kalde off-page optimering for content marketing, da jeg syntes det giver meget mere mening, men de betyder altså fuldstændig det samme. Content marketing referere til de handlinger der foretages uden for hjemmesiden for at på påvirke ens ranking på resultatsiden, som kaldes SERP (Search engine result page).

Content marketing indbære at man optimere søgemaskinens, men også brugernes opfattelse af hjemmesiden indhold, som vurderes efter popularitet, relevans, troværdighed og autoritet. Dette sker ved at man selv, men bestemt også andre deler ens indhold. Jo mere popularitet, relevans, troværdighed og autoritet andre sider har i Googles øjne, jo mere overføres det til din hjemmeside ved at linke til, eller dele dit indhold. Dette kaldes at overføre “Link juice”. 

Først skal man altså lave så godt indhold andre gider at bruge tid på det, men også dele det og fortælle andre om det. Content marketing bære over 50% af vigtigheden i SEO ifølge MOZ.com, men uden godt indhold (On-page), får man altså heller ikke nemt ved content marketing.

SEO Off-page statistik
Oversat skriver MOZ.com: Selvom vi ikke kender den fulde algoritme, som Google bruger til at ranke indhold, viser data fra vores undersøgelse af “Search Engine Ranking Factors”, at off-page SEO-relaterede faktorer sandsynligvis bærer mere end 50% af rankingsfaktoren.

 

Hvad skal man forvente af organisk SEO?

Man skal absolute ikke forvente mirakler natten over, men når det så er sagt kan man godt forvente små mirakler på ganske kort sigt.
 
Er hjemmesiden helt ny tager det længere tid end en hjemmeside der har været på nettet med indhold i længere tid. 
 
Jeg har eksempelvis lavet en helt ny hjemmeside, med nyindkøbt domæne, bygget op som et fiktivt firma (hvilket ikke gør det nemmere), som nu har en del placeringer spredt ud i top 3 på en del søgeord med en god volume. Det tog omkring 6 måneder at opnå dette.
 
Dertil skal det siges at budget og konkurrence vil have størst indflydelse og ingen opgave vil være ens.
 
Hvis din side er i bunden af side 1 af søgeresultatsiden, så vil der være en hel del at hente med en SEO kampagne. En god placering giver langt flere kliks og øget tillid til at det er en ordentlig side man kommer ind på. 
 

google-result-percentages

Har du brug for hjælp til SEO?

Du skal være mere end velkommen til at kontakte mig, du kan bare bruge knappen nedenunder, så lander du på min kontakt side!